pondělí 10. září 2012

Chia semínka

Už po kolikáté jsem se s touto ingrediencí setkala v nějakém z vašich příspěvků, ale netušila jsem o co vlastně jde, tak mě napadlo, že pro ty, kteří tápou tak jako já, udělám o těchto údajně "zázračných" semínkách článek.

Šalvěj Hispánská
Chia semínka (čti "čia" semínka) jsou semena Šalvěje Hispánské (salvia hispanica), která pochází z Jižní Ameriky. Tento druh lidstvo zná už bezmála 4 000 let. Tato rostlina se teď dostává do popředí zájmu všech, kteří se zajímají o zdravou výživu a to díky svým výživovým hodnotám.

Trocha historie
Tato semena byla známá už starodávným národům. Pro Aztéky byla tak cenná, že se nějakou dobu používala jako platidlo (900 př.n.l) a patřila také k jejich hlavním jídlům. Aztékové měli semena stále u sebe, protože jejich život byl velmi náročný a drsný a proto při svých vysilujících cestách potřebovali pořádný zdroj energie.

Indiáni a Aztékové chia semínka konzumovali stejně jako my dnes, takže samotná, v nápojích, rozdrcená na prášek je přidávali do různých jídel, přidávali je také do různých směsí obilovin.

Co se v nich skrývá?
Chia semínka jsou nazývána "semínka běžců", protože obsahují mnoho prospěšných látek. Jsou v nich proteiny, kvalitní sacharidy, ale také mastné kyseliny, mnoho minerálních látek a jako každá jiná semínka také tuky (ale ty dobré, že áno!).

Také obsahují velké množství vlákniny, vápníku a antioxidantů (= pomáhají proti vráskám a stárnutí organismu celkově). Jsou přirozeným zdrojem železa, zinku, fosforu, magnisia.

Proč je jíst?
Semínka na sobě díky svým hydrofilním vlastnostem po kontaktu s vodou vytvářejí gelovitý povrch, tím pádem jsou lépe stravitelná. V těle pak snižují krevní cukr - proto je mohou i diabetici. Díky jejich konzumaci se udržuje hladina cukru v krvi pořád ve stejné výšce a nedochází tak k výkyvům, které se projevují návaly hladu.

Informace pro článek jsem čerpala ZDE, takže jestli chcete ještě nějaké informace... pátrejte!

A pokud semínka už doma máte a hledáte nějakou inspiraci na recept pak TENTO vypadá moc dobře.

A co vy? Používáte Chia semínka?

2 komentáře:

  1. Nepoužívám, bohužel zatím jsem si na ně nikdy nevzpomněla, když jsem byla nakupovat. Tak snad příště :), rozhodně je ale vyzkoušet musím-

    OdpovědětVymazat
  2. Taky jsem příznivcem různých semínek a oříšků a přítel už z toho šílí, takže musím nakupovat pomaličku, aby mi zas neříkal křečku :-)

    OdpovědětVymazat

Díky za koment :-*