pátek 22. března 2013

Rope skiping?


Tak řeknu rovnou - Skákání přes švihadlo :-) Nevím co se to poslední dobou se všema děje. Nemyslím jenom lidi kolem v blogovém světě, myslím i všechny ostatní, co se motají kolem sportu. Děláme squaty, kupujeme fat burnery a věnujeme se rope skipingu nebo joggingu.... Už jste to někdy zkusili říct před tetou nebo babičkou? Mě se to podařilo minulý týden na rodinné oslavě a pak jsem musela vysvětlovat, že vlastně jenom skáču přes švihadlo, načež mi teta řekla, že na celulitidu jsou nejlepší dřepy a káva (masáž kávou, ne pití kávy). Musela jsem se smát.  Všechno umíme říct anglicky, ale málo kdo už k tomu dokáže vymyslet český ekvivalent. Takže pro příště: dělám dřepy proti celulitídě, skáču přes švihadlo, protože je to změna, kupuju si spalovač tuku, protože mi to (když už nic) pomáhá psychicky a uvažuju o běhání, protože mě láká představa jak probíhám cílem a nejsem poslední. No ale dost toho tlachání a pojďmě k tomu skákání přes švihadlo...




Skákání přes švihadlo

Jak se včera ukázalo, měla jsem pravdu v našem asi dva týdny trvajícím sporu, kdy já jsem tvrdila, že gymnastické švihadlo je jenom kus provazu, který nemá žádné zvláštní schopnosti, kdežto taťka tvrdil, že na tom určitě něco být musí, protože jinak by to asi neprodávali jako gymnastické švihadlo. No pravdu jsem měla nejspíš já, protože včera jsem si ho koupila a je to fakt jenom kus provazu. Jedinou "zvláštností" může být to, že má na každém konci uzel.

Skákání přes švihadlo mě dostalo (do kondice po x letech necvičení) na hodinách kondičního cvičení, které jsem absolvovala v rámci povinných sportů na VŠ. Nejdřív jsem byla vyděšená, že mám jako skákat 15 minut (s dvouma přestávkama), ale nakonci semestru už jsem si hopsala jako nic a vymýšlela kraviny, aby to rychleji utíkalo. Švihadlo mě prostě dostalo! Jenže pak to přišlo... špatné boty a namožená achylovka, která mě trápila ještě pěkně dlouho. Proto jsem vám chtěla napsat, co dělat abyste nedopadli jako já, takže:

Proč zrovna švihadlo?
Důvodů proč skákat přes švihadlo je hned několik:
  • skákání zlepšuje kondici, protože při něm zapojujete nejen nohy jak by se mohlo zdát, ale taky ruce a vnitřní stabilizační svalstvo (aneb core)
  • spaluje se při něm hromada kalorií - strašně se mi líbí, jak všude píšou kolik kalorií spálíte za hodinu skákání. Znáte někoho kdo to hodinu opravdu vydrží? Já zatím ne.
  • je skladné, tedy ho můžete tahat kam se vám zamane - činky si sebou na školní výlet nebo prázdninovou návštěvu u babičky tahat asi nebudete, ale švihadlo můžete mít v batohu klidně (pro ty, co chtějí dát na odiv svou lásku ke sportu doporučuju nosit švihadlo omotané kolem pasu aby všichni viděli, že rope skiping fakt žerete :-)
  • je levné - teda pokud vám není líto "vyhodit" asi 30 korun za obyčejné, 50 korun za gymnastické a 120 korun za švihadlo s počitadlem
  • můžeš skákat kde se ti zlíbí, pokud je tam dost prostoru - při nedostatku prostoru pozor na kliky, kličky, lustry a další zajímavé věci vysící ze stropu
  • je to příjemná změna - po zimně se asi každý, kdo se věnuje převážně venkovním sportům potřebuje dostat do kondice a zase si zvyknout na čerstvý nevydýchaný vzduch. Jezdíš jenom na kole? Dej si jeden den prostě švihadlo (10 minut dopoledne, 10 minut odpoledne). Chodíš běhat? Zahřej se pomocí švihadla. Švihadlo se dá vecpat fakt kamkoliv

Na co si dát pozor?
  • Boty - prosím neskákejte bez bot! Ovšem pokud se těšíte až vás budou bolet achylovky a kolena, tak prosím jen si zaskákejte bosky. Boty by měly mít samozřejmě pevnou patu a měly by podporovat achylovku - to je hodně důležité. Boty jsou tu od toho, aby chránily naše klouby a šlachy - tlumí dopady.
  •  Zahřátí - pokud chcete použít švihadlo jako prostředek pro rozcvičku například před během, nezapomeňte se před skákáním zahřát a protáhnout. Dejte si třeba minutu pobíhání na místě nebo tak něco, ale neskákejte bez předchozího zahřátí. Nezapomínejte, že skákání je poměrně náročné především pro šlachy, které mohou být zkrácené.
  • Správná délka švihadla - Ne, opravdu si nemůžete půjčit švihadlo od svých dětí (případně od mladšího sourozence). Švihadlo musí mít správnou délku, aby se přes něj dalo skákat. Správná délka je taková délka, při které si oběma nohama stoupnete na švihadlo a pořád vám rukojeti sahají po ramena.
  • Správný styl - teď nemám na mysli oblečení, které máte mít na sobě :-) Výška výskoku je na vás, ale musí pod vámi projít švihadlo, to je myslím jasné. Snažte se dopadat na bříška chodidel, tím se minimalizuje náraz při dopadu. Většina síly švihadla by měla vycházet ze zápěstí (nemusíte u toho vypadat jako vyplašený plameňák, že?)

Jak to udělat aby mě to bavilo?
Jestli v sobě nemáte dostatek sebekázně abyste si řekli: "prostě budu skákat každý den 15 minut a hotovo", ale musíte se nějak motivovat, tady je pár rad jak skákat, aby to byla zábava nejen nutné zlo:
  • Výzva (anóbrž Challenge) - přidejte se k nějaké výzvě (například k Nikki). Pokud jste soutěživí budete chtít skočit víc než ostatní, dýl než ostatní,...
  • Začněte pomalu - nikdo po vás nechce (možná kromě vás samotných) zázraky. Začněte zlehka s pěti minutami 3x týdně. Tělo si musí trochu zvyknout na nový druh pohybu, který je pro něj navíc opravdu těžký (pro někoho může být už samotná koordinace pohybů dost složitá). Pak si začněte přidávat a tvořit vlastní cíle. Můžete jet na počet přeskoků na výdrž, je to jen na vás.
  • Naučte se nové triky - nikdo neříká, že musíte skákat pořád jenom dopředu nebo koníka. Naučte se nějaký zajímavý prvek se kterým můžete machrovat :-) až si z vás někdo bude dělat srandu, že je to zábava pro mrňata stačí říct: "hmm a umí děti tohle..." a pak předvést pár super triků ;-)
  • Buďte ta nejlepší teta/máma/starší ségra/babička :-) - bude se vám opravdu líbit učit děti skákat přes švihadlo. A navíc kolik dětí může říct: "včera jsme s mámou skákali přes švihadlo"  většina matek jim vrazí do ruky švihadlo s radou aby si nevyšvihly oko a tím to končí. Buďte ta nejlepší!

Na závěr přidávám video s 55 styly skákání přes švihadlo, které váš tréning mohou ještě víc okořenit.


Mě osobně nejvíc motivuje tahle písnička


TAK TO ROZTOČTE.... 3... 2... 1... TEĎ!

2 komentáře:

  1. Jojo... Rope skiping, squats, lounges, push ups, sit ups...
    Švíhadlo mám a používám. Akorát nejsem na ty challenges, vždycky si totiž vzpomenu na Pulp Fiction a "co mi není rovno, po tom je mi..."

    OdpovědětVymazat
  2. masáž kávou? zajímavý:)
    na konci uzle místo držadel? :D hmm, já skáču bez, ale rukama dělám jakože švihadlo mám
    hodinu skákání bych nohama vydržela, ovšem ruce by mi upadly :D
    a boty musím zavést, skáču bez už dýl jak rok... ups, a video omrknu:)))

    OdpovědětVymazat

Díky za koment :-*