pátek 26. října 2012

Stres a GI

Abych nečuměla furt jenom do skript, chytrých knížek a všeho co se týká regionu Valašsko, udělala jsem si čas a z knihovny si přinesla haldu knížek o glykemickém indexu. Jsem teď celkem dost ve stresu, tak se potřebuju něčím uklidňovat. Já vím, že ideální by byl sport, ale jsem teď neskutečně líná, a tak si aspoň čtu a rozšiřuju si obzory.

Knížky, které mi teď pomáhají si všechno srovnat



Jednou z těch chytrých knížek je tahle Dieta jen tak mimochodem. Líbí se mi na ní, že neříká že všichni jsme tlustí stejně. Prostě vám v klidu vysvětlí proč se zrovna vám ukládá tuk na nohách a jiným zase na břiše a že je teda nutné k hubnutí přistupovat vždy podle toho co sedí zrovna na vás a ne nějak globálně. Nejsme všichni stejní a naše těla tedy potřebují pokaždé něco jiného.

Dá vám pár zásadních pravidel, která ale my už asi známe a dobře víme, proč se jimi řídit, ale ne všechny je dodržujeme, protože je chápeme nesprávně. Takže jsou v ní i laicky vysvětleny velmi složité procesy probíhající v našem organismu, které všechno to spalování tuků řídí.

Další příjemnou věcí jsou stránky se zdravými a nezdravými jídly. Jedná se vždy o dvojstránku kde na levé straně jsou jídla, která nejspíš jíme a na pravé stránce jsou jejich zdravější varianty. To mě baví číst nejvíc, protože už se kolikrát přistihnu že jím převážně jídla z pravé strany a sama sobě vysvětluju, proč bych jako nejedla to jídlo zleva.

Ale hlavně je knížka čtivá a má příjemný "dizájn", který lahodí mému oku, takže do ní vydržím čučet hodně dlouho... většinou dokud mi přítel nezhasne a nezavelí, že je čas jít spát :-) Jo, poslední dobou prostě ztrácím pojem o čase.



-------------------------------------------

Ale existují i knížky, které se tváří že vám pomohou a budou vám k něčemu a dokonce když je v knihovně namátkově otevřete, tak budete nadšené, že jsou superčtivé, jenže pak je přinesete domů, začtete se pořádně do hloubky a zjistíte, že jste domů táhli batoh zbytečně o půl kila těžší.

Zástupcem této literatury je i kniha Hubená mrcha. Jsou lidi, kteří si klidně nechají nadávat do prasat jenom proto, že snědli tik tak, ale to není můj případ. Knížka má pohladit, povzbudit a nechat ve mě dojem, že jsem se zase něco nového dozvěděla a moje cesta tak bude zase o něco zdravější a příjemnější. Bohužel, jestli jste na tom stejně jako já s klidem můžete tuhle knihu zase strčit zpátky do regálu a jít dál. Nemusíte se ani otočit. Ne, vážně nemusíte :-)

Po přečtení téhle knížky se budete cítit příšerně, protože vám celou dobu bude předhazovat, že jste strašné osoby, pokud nekonzumujete jídlo pouze a výhradně v BIO kvalitě. Sacharidy se pro vás stanou nepřítelem číslo jedna a už si v životě nebudete chtít dát ani jablko.

Nejvíc mě naštvalo, že se jedná v podstatě o knihu, která skoro popírá zásady zdravého stravování. Musíte zhubnout rychle a ještě být mrcha. Nechci být mrcha a hodlám dál jíst "dobré" sacharidy a ještě z nich mít radost, protože vím, že tělo je potřebuje a nemůže bez nich správně fungovat.


------------------------------------------------

Třetí a pro dnešek poslední doporučovanou knížkou je  GI dieta, Jak ztratit nadváhu a získat energii. Ta mě dostala asi jako jediná včetně jídelníčku. Neobjevují se v něm takové ty exotické suroviny, ale prostě základní suroviny jako fazole, pohanka, cizrna, jablka, cibule a podobné, které máme prostě všichni doma.

Tento způsob stravování mi vychází jako nejrozumnější. Jídlo je vyvážené. Používání pomalých cukrů mi přijde víc než logické, proto se tím taky poslední dobou zabývám nejvíc. Všichni co se sem občas vracejí ví, že spoustu informací čerpám i z pořadu Jste to, co jíte, tak si račte všimnout, že podobné suroviny se často objevují na "zdravých stolech" účastníků pořadu.

Nepotřebuju a nechci do sebe cpát něco, co mi nijak neprospívá (ale přiznejme si, že čtvereček kvalitní 70% čokolády s příchutí pomeranče mi prospěje vždycky), což znamená, že se musím snažit jíst ty základní potraviny. Potraviny co nejmíň upravené, bez přidaných zbytečností, které to dobré v nich jen znehodnocují.

Možná teda vyzkouším i 14-ti denní jídelníček, který je součástí knížky. Recepty vypadají jednoduše a hlavně se mi na ně sbíhaly chutě sotva jsem si je přečetla... a to se mi zrovna často nestává.


Takže dneska na oběd cizrna se špenátem, který jsem si teď hodně oblíbila. (a přítel bude zase o hladu)


A co vy? Máte nějakou takovou hubnoucí bibli? Podělte se o ni...

1 komentář:

  1. Díky za shrnutí, já teď na čtení nemám vůbec čas, snad až malej ještě chvíli povyroste...ale i pak by mi bylo asi líto číst o jídle...já raději nějaký třeba historický román :))

    OdpovědětVymazat

Díky za koment :-*